EL GREMI DE PEIXATERS DE CATALUNYA IMPULSA LA TAULA DE COORDINACIÓ INTERSECTORIAL DEL PEIX PER MILLORAR EL FUTUR DEL SECTOR 

Reinventar-se per avançar. Aquesta és la filosofia del Gremi de Peixaters de Catalunya que ha impulsat la creació de la Taula de Coordinació Intersectorial del Peix formada per peixaters, majoristes de peix, la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors i el Departament d’Agricultura. La Taula està en la seva fase inicial i s’espera que altres sectors s’uneixin a treballar conjuntament. «M’agradaria que l’aqüicultura formés part d’aquesta Taula, perquè a Catalunya l’aqüicultura és important», afirma el President del Gremi de Peixaters de Catalunya, Àlex Goñi.

Aquesta iniciativa neix arran de la publicació del Llibre Blanc del sector del peix a Catalunya, un estudi a fons de tots els sectors implicats en la cadena de valor del peix i una radiografia de la situació actual i dels reptes de futur als que s’enfronten. Aquest treball, publicat pel Gremi de Peixaters de Catalunya amb el suport de la Direcció General de Pesca i Afers Marítims, planteja dissenyar un pla estratègic amb cinc àmbits d’actuació i un total de 28 accions. A través de la Taula de Coordinació Intersectorial del Peix es treballarà en quina direcció va el sector peixater de Catalunya.

Aspectes com la traçabilitat, la formació, la sostenibilitat i l’aplicació de noves tecnologies han anat guanyant rellevància els darrers temps. Des del Gremi de Peixaters de Catalunya porten anys transformant-se per adaptar-se a l’evolució del sector i dels seus consumidors. «El client avui compra comoditat. Vol arribar a casa, obrir el paquet amb el peix net, filetejat i a punt per posar-lo a la planxa». Ja han quedat enrere plats tradicionals com la bullabessa i la sarsuela per fer a casa. El consumidor vol receptes senzilles i això també ha provocat una disminució de les espècies que s’ofereixen a les peixateries. «La gent s’ha acostumat molt a una certa tipologia de peix. Hi ha peixos boníssims que el client no vol perquè no sap com cuinar-los. Abans tenia una seixantena d’espècies diferents, ara en tinc una vintena a la parada», afirma Goñi. El futur passa per a la formació en la transformació del peix i l’oferta de plats cuinats, dos temes que estan sobre la taula per treballar.

La informació del producte és també cada vegada més important i el consumidor en vol ser coneixedor. El President del Gremi de Peixaters de Catalunya explica que «tota la traçabilitat hauria d’estar en un cartell perquè el client sapigués tot el procés de la captura». Amb el Departament de Pesca i Afers Marítims de la Generalitat estan treballant en un projecte d’etiquetatge electrònic. «La idea és que quan el client arribi a la parada tingui tota la informació de les espècies en un panell digital». Algunes confraries de la Costa Brava, ja estan portant a terme projectes d’etiquetatge de les espècies. A Palamós, a través d’un codi QR lligat a la cua de la captura, es pot saber de quin tipus d’espècie es tracta, el dia que ha estat pescada, l’embarcació que l’ha capturat i una recepta per cuinar-la.

Del peix i marisc que es ven a Catalunya, només un 20% procedeix de les llotges catalanes. «Avui arriba peix molt bo de moltes parts d’Espanya i d’altres països. El d’aquí és excel·lent, però no n’hi ha per tots». Així doncs, la majoria de peixaters venen captures i espècies vingudes d’arreu. Les confraries catalanes utilitzen envasos de plàstic reutilitzables, però tot el peix que ve de fora es transporta amb envasos de porexpan d’un sol ús que deixen una gran petjada carbònica. Goñi explica que «quan acaba un dia de venta a Mercabarna el dipòsit de porexpan és brutal. No deixa de ser un residu tractat, però tot això s’ha de repassar». I és que la sostenibilitat és un tema que preocupa al Gremi de Peixaters de Catalunya. «Som venedors de peix, però estem preocupats per l’entorn que envolta aquest peix. El plàstic al mar, és la peça que més ens preocupa». A través de la seva revista fan difusió de la conscienciació ambiental, són patrons de la Càtedra d’Estudis Marítims de la Universitat de Girona i d’altres entitats que lluiten per la sostenibilitat.

El Gremi de Peixaters de Catalunya té uns 700 afiliats, la majoria concentrats a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que és la zona on hi ha més mercats municipals i peixateries que compren els seus productes a Mercabarna. La província de Girona, per la seva banda, té un peix molt més dedicat a les seves llotges de proximitat.

0 respostes

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *