EDLP 2014-2020
ESTRATÈGIA DE
DESENVOLUPAMENT
LOCAL PARTICIPATIU
ESTRATÈGIA DE
DESENVOLUPAMENT
LOCAL PARTICIPATIU
Superfície de la zona
Entitats Associades
Del conjunt de la província de Girona (2015)
L’estratègia de desenvolupament local participatiu que s’ha construït en aquest document es basa en dos pilars bàsics: L’estudi i conclusions que s’han derivat de les dades sociodemogràfiques i del sector pesquer, i en un procés participatiu que s’ha vehiculat a través del mètode de planificació estratègica (DAFO), per avaluar les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats del projecte.
L’anàlisi DAFO estableix una diferència entre els factors interns (fortaleses i debilitats) i els factors externs (oportunitats i amenaces).
S’ha posat especial atenció en l’anàlisi dels següents eixos: Realitat sociodemogràfica, gestió pesquera i investigació, sector pesquer profes-sional, conservació i protecció, comercialització, diversificació i formació.
Segons l’ORDRE ARP/193/2016, de 14 de juliol, per la qual es fa pública la convocatòria per a la selecció dels Grups d’Acció Local de Pesca en el marc del desenvolu-pament local participatiu del Fons Europeu Marítim i de la Pesca (2014-2020), s’estableix el contingut mínim de les estratègies de desenvolupament local participatiu, que tenen l’objectiu general de millorar la qualitat de vida de les zones costaneres. Afavorir la cohesió territorial donant suport a la diversificació i la creació d’ocupació, és l’objectiu concret de l’EDLP. D’altra banda l’EDLP incidirà en les necessitats derivades de la voluntat de millora de la competitivitat del sector pesquer i aqüícola, en la recerca de noves fonts d’ingressos mitjançant la diversificació, la creació de valor afegit en activitats i productes locals, en la conservació del patrimoni, i en el recolzament a la cooperació i al treball en xarxa.
Partint de les conclusions extretes de les dades sociodemogràfiques i del sector pesquer, del procés participatiu i de les exigències per a participar en el Fons Europeu Marítim i de la Pesca 2014-2020, s’ha elaborat un pla estratègic coherent amb els resultats obtinguts, basat en quatre eixos estratègics, dels quals es deriven unes línies d’actuació o objectius específics que es concretaran en unes accions i mesures per dur a terme el present pla, que tot seguit es detallen.
Tal i com s’ha observat especialment en l’evolució dels indicadors del sector pesquer a la demarcació de Girona, la comercialització ha de ser el factor de-terminant per al desenvolupament del sector pesquer, per garantir la seva sos-tenibilitat i la millora de la qualitat de vida dels agents participants del sector. La subhasta ha de ser un dels principals canals de comercialització per tal de millorar l’eficiència i garantir una major dinamització. Al mateix temps serà ne-cessari potenciar la generació d’una millor percepció dels productes pesquers i aqüícoles locals per part del consumidor, i per aconseguir-ho caldrà millorar el posicionament de les marques pròpies i crear-ne de noves a través d’una es-tratègia de comunicació conjunta que comporti la valorització i la diferenciació.
1.1.1. Fomentar el desenvolupament i la comercialització dels productes pesquers locals i de l’aqüicultura local, inclosos els de baix valor comercial.
1.1.2. Millorar la qualitat en els processos, en els productes i en les seves presentacions.
1.1.3. Revaloritzar els elements diferenciadors que permetin als consumidors conèixer les característiques dels productes i els mètodes de captura i elaboració.
1.1.4. Foment del consum dels productes pesquers i aqüícoles locals.
1.1.5. Promoure l’ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació en matèria de comercialització, cooperació, i participació del sector mitjançant l’equipament i modernització de les empreses i institucions locals en aquestes àrees.
1.1.6. Establir aliances amb institucions i empreses dedicades a la recerca i a la investi- gació per tal de dinamitzar la innovació en el sector i la transferència del coneixement.
1.2.1. Optimització i millora de l’etiquetatge, de les presentacions i de la traçabilitat dels productes pesquers i aqüícoles locals.
1.2.2. Suport a la certificació, la creació i manteniment de marques de qualitat i sostenibilitat i altres mecanismes per incrementar el valor afegit dels productes locals i afavorir la seva diferenciació en el procés de comercialització.
1.2.3. Optimització i millora de l’eficiència i eficàcia de les eines de treball, dels processos i de l’organització de la gestió del sector pesquer.
1.2.4. Promoure la relació i cooperació entre els agents de la cadena pesquera, així com la implicació del propi sector en la comercialització i promoció conjunta.
1.2.5. Desenvolupament d’estudis i/o accions que permetin optimitzar els sistemes de primera venda, la venda directa i la distribució, conèixer els mercats actuals i els potencials clients.
1.3.1. Impuls a iniciatives relacionades amb la industria conservera i la transformadora.
1.3.2. Foment de projectes vinculats a una aqüicultura sostenible i de baix impacte.
1.3.3. Impuls iniciatives d’aprofitament de subproductes i nous productes d’aprofitament del mar (espècies infravalorades, algues, etc.).
Un altre aspecte rellevant de l’anàlisi sectorial de la pesca al conjunt de la Costa Brava ha estat la severa reducció de les captures en els darrers 20 anys, tal i com mostra l’es-tudi econòmic previ. Aquesta caiguda progressiva del volum de captures s’explica tant per la reducció de les existències de peix al fons marí, com per la reducció del número de pescadors o de flotes pesqueres viables. Per aquest motiu és rellevant la conser-vació i la protecció del patrimoni mediambiental i dels ecosistemes marins i aquàtics de les zones litorals, per garantir la biodiversitat i l’augment dels recursos pesquers. La sostenibilitat dels sector pesquer a la Costa Brava passa per una transició que reque-reix la incorporació i millora de la gestió sostenible en les seves pesqueries.
2.1.1 Iniciatives d’investigació i implantació que comportin la participació de les comunitats pesqueres locals en la governança del patrimoni mediambiental local (àrees marines protegides, Red Natura 2000, parcs naturals, etc.)
2.1.2 Iniciatives de mitigació climàtica, de lluita contra la contaminació marítima i afavoriment de la recollida de residus i el manteniment del medi marí, aquàtic i litoral. 2.1.3 Investigació de l’estat dels ecosistemes marins i aquàtics de les zones litorals locals i implantació de sistemes de gestió.
2.1.4 Activitats de formació, promoció i conscienciació per a la conservació del patrimoni mediambiental i dels ecosistemes marins i aquàtics locals dirigida a les comunitats locals i a la societat.
2.1.5 Iniciatives de conservació i difusió del patrimoni mediambiental i dels ecosistemes marins i aquàtics de les zones litorals.
2.2.1. Impuls a accions de millora en activitats productives ja existents i noves activitats productives que repercuteixen de forma positiva en el medi marí i el medi ambient (inversions en millores d’eficiència energètica, maquinàries que repercuteixi positivament en el medi i la seva biodiversitat, etc.).
2.2.2. Investigació de l’estat dels recursos pesquers i marins locals i implantació de plans de gestió per a les pesqueries, implantació de pràctiques sostenibles en la gestió pesquera i investigació estratègica per a l’optimització de vedes.
2.2.3. Investigació opcions a l’aqüicultura en les pesqueries de la Costa Brava.
2.2.4. Activitats de promoció i conscienciació a la societat dels esforços i la implicació del sector pesquer en la gestió pesquera sostenible i en activitats de tipus medioambiental.
2.2.5. Iniciatives i/o activitats de desenvolupament, manteniment i promoció de la pesca artesanal.
2.2.6. Iniciatives de participació de les comunitats locals amb el sector pesquer en la governança dels recursos pesquers i marítims locals orientades a garantir la sostenibilitat de l’activitat pesquera.
2.2.7. Establir aliances entre el sector pesquer i institucions dedicades a la recerca i a la investigació i/o protecció del medi marí i la seva biodiversitat.
El tercer eix estratègic pretén donar resposta al desenvolupament local sostenible dels municipis i territoris pesquers vinculant el món de la pesca amb altres sectors econòmics locals. La participació del món local és clau per garantir la sostenibilitat del sector pesquer i la riquesa social i cultural que aporta als municipis de la Costa Brava, eminentment turístics ha de tenir més rellevància. Es pretén que el sector pesquer s’obri a les dinàmiques i lògiques econòmiques dels altres sectors, especialment d’aquells que aporten un valor afegit i que permeten un augment del benestar social de la seva població i una possible millora en l’evolució demogràfica dels municipis dels darrers 5 anys amb clara tendència a la baixa. El desenvolupament local sostenible ha de retenir la població i atraure de nova i el sector pesquer hi ha de contribuir de forma notable.
3.1.1. Foment de l’emprenedoria i la creació de noves empreses en els municipis pesquers vinculades a l’economia blava.
3.1.2. Foment per a la promoció i la creació de xarxes d’agrupacions empresarials marítimes de turisme, esport, cultura i social amb la implicació del sector pesquer/aqüícola i/o aprofitament de sinergies ja existents.
3.1.3. Millores en la gestió de les zones litorals per part dels agents locals.
3.1.4. Augment de la visibilitat i atracció de les instal·lacions del sector pesquer (ports pesquers, llotges, embarcacions, botigues, etc.)
3.2.1. Iniciatives de foment, comercialització i divulgació de la cultura del peix i del món pesquer.
3.2.2. Desenvolupament de nous productes i serveis turístics/culturals de caràcter temàtic: itineraris culturals, naturals i històrics, turisme nàutic, pesca turisme, turisme pesquer i pesca esportiva.
3.2.3. Iniciatives de promoció conjunta d’allotjament turístic, ofertes culturals- naturals i de gastronomia pesquera.
3.2.4. Recuperació, conservació i valorització del patrimoni històric, cultural, social i natural pesquer i marítim dels territoris GALP Costa Brava.
3.2.5. Iniciatives d’investigació i recerca, recuperació i rehabilitació del patrimoni històric, cultural, social i natural pesquer i marítim dels territoris GALP Costa Brava.
3.2.6. Iniciatives de promoció i divulgació del patrimoni històric, cultural, social i natural pesquer i marítim dels territoris GALP Costa Brava i de les professions en el món pesquer/aqüícola.
El darrer eix estratègic es basa en la necessitat d’establir dins del sector pesquer un pla de formació, tant per garantir la diversificació del negoci, com per l’atracció de la incorporació de dones i joves al sector, així com el desenvolupament d’activitats formatives relacionades amb l’anomenada economia blava.
El GALP Costa Brava es finançarà principalment a través dels fons del Programa Operatiu del FEMP del període 2014-2020 i, seguint les bases reguladores que es detallen en l’Ordre ARP/193/2016 de 14 de juliol del 2016, publicada En el DOGC del 21.7.2016. Una altra via de finançament que permetrà iniciar les activitats i garantir el funcionament bàsic i estable del GALP són els fons propis que aporten els socis a través de quotes amb imports de quantia diferent en funció de la naturalesa de l’entitat.
Del conjunt del pressupost d’ajudes a gestionar, el GALP Costa Brava destina el 75% als diferents eixos en els que engloba el pla d’acció per implantar l’EDLP. El 25% restant cobreix els costos derivats de la gestió, la dinamització, l’organització i les campanyes de comunicació i difusió del programa de desenvolupament de l’Associació GALP Costa Brava per aconseguir el màxim de visibilitat i impacte en el territori, així com el finançament de projectes estratègics per el conjunt de membres de l’Associació.
L’Estratègia de Desenvolupament local participativa presentada per l’Associació va ser aprovada per resolució el 28 d’octubre de 2016 i es va assignar una dotació pressupostària de 3.615.827,43 euros, distribuïts de la següent manera per les mesures 4.1.2 i 4.1.3 del PO FEMP.
Fons UE | % UE | DARP | % DARP | TOTAL | |
---|---|---|---|---|---|
4.1.2. Aplicació d’estratègies de desenvolupament local participatiu. Selecció de grups d’acció locals del sector pesquer (GALP) | 2.435.236,22 € | 85% | 429.747,57 € | 15% | 2.864.983,79 € |
4.1.3. Aplicació d’estratègies de desenvolupament local participatiu. Projectes finançats pels GALP (incloses les despeses de funcionament i animació) | 638.217,10 € | 85% | 112.626,55 € | 15% | 716.245,95 € |
3.615.827,43 € |
El conveni de col·laboració signat el 9 de juny de 2017 entre el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació i l’Associació Grup d’Acció Local Pesquer Costa Brava per l’aplicació del desenvolupament local participatiu en el marc de l’execució a Catalunya del Programa del Fons Europeu Marítim de la Pesca 2014 – 2020, s’estableix la dotació pressupostària de 716.245,95 euros destinada a les mesures 4.1.3 (despeses de funcionament i animació del GALP) i amb una distribució per anualitats tal i com s’indica a continuació:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | TOTAL | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Animació dels GALP | 100.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 66.245,95 € | 716.245,95 € |
En aquest mateix conveni, s’estableix la dotació pressupostària per les mesures 4.1.3 d’aplicació de les operacions de desplegament de les estratègies de desenvolupament participatiu i d’activitats de cooperació:
Fons UE | % UE | DARP | % DARP | TOTAL | |
---|---|---|---|---|---|
Aplicació de les operacions de desplegament de les estra-tègies de desenvolupament local participatiu | 2.435.236,22 € | 85% | 429.747,57 € | 15% | 2.864.983,79 € |
Activitats de cooperació (1) | 425.000,00 € | 85% | 75.000,00 € | 15% | 500.000,00 € |
La dotació pressupostària que es destina a l’aplicació de les operacions de desplegament de les estratègies de desenvolupament local participatiu es distribueix anualment de la següent manera:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | TOTAL | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Despeses desplegament EDLP | 0,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 431.229,74 € | 2.864.983,79 € |
En resum la dotació pressupostària del GALP Costa Brava per tot el període FEMP 2014 – 2020 és de 3.581.229,74 euros distribuïts segons el quadre de finançament següent:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | TOTAL | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Despeses de funcionament i animació del GALP | 100.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 66.245,95 € | 716.245,95 € |
Despeses desplegament EDLP | 0,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 431.229,74 € | 2.864.983,79 € |
DESPESES TOTALS | 100.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 431.229,74 € | 3.581.229,74 € |
De l’anàlisi que s’ha realitzat per tal d’elaborar el d’elaborar el document de treball i el conjunt d’estratègies descrites en el pla estratègic de desenvolu-pament del GALP, les principals conclusions apunten a que existeixen dues grans realitats que cal abordar en el sector pesquer dels municipis del GALP Costa Brava.
Primerament la situació econòmica de feblesa estructural del sector, que s’ha agreujat durant la crisi econòmica. En síntesi l’anàlisi socioeconòmic mostra que les expectatives econòmiques dels municipis del GALP són més modestes que les del conjunt de la demarcació de Girona i inferiors a les del conjunt de Catalunya.
Pel que fa al repartiment del fons gestionats per part del GALP s’acorda que el 40% es destinarà a la millora i augment de la competitivitat del sector, eix que es considera fonamental per a la comercialització dels sector seguit del 20% destinat als altres tres eixos.
TOTAL | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Eix estratègic 1. Competitivitat (40%) | 1.145.993,52 € | 0,00 € | 200.000,00 € | 200.000,00 € | 200.000,00 € | 200.000,00 € | 200.000,00 € | 145.993,52 € |
Eix estratègic 2. Sostenibilitat (20%) | 572.996,76 € | 0,00 € | 100.000,00 € | 100.000,00 € | 100.000,00 € | 100.000,00 € | 100.000,00 € | 72.996,76 € |
Eix estratègic 3. Desenvolupament(20%) | 572.996,76 € | 0,00 € | 100.000,00 € | 100.000,00 € | 100.000,00 € | 100.000,00 € | 100.000,00 € | 72.996,76 € |
Eix estratègic 4. Formació i capacitació (20%) | 572.996,76 € | 0,00 € | 100.000,00 € | 100.000,00 € | 100.000,00 € | 100.000,00 € | 100.000,00 € | 72.996,76 € |
Despeses d’aplicació de l’EDLP (programa ajudes) | 2.864.983,79 € | 0,00 € | 500.000,00 € | 500.000,00 € | 500.000,00 € | 500.000,00 € | 500.000,00 € | 364.983,79 € |
Despeses d’explotació, animació i sensibilització (25% total) | 716.245,95 € | 100.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 66.245,95 € |
DESPESES TOTALS | 3.581.229,74 € | 100.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 610.000,00 € | 431.229,74 € |
Els costos de gestió i funcionament del grup representen un 25 % del total i han de permetre gestionar de manera òptima i eficient el volum de recursos públics per l’animació i dinamització del grup.
L’Associació ha de tenir capacitat financera i tresoreria suficient per poder executar les seves funcions sens perjudici de la justificació semestral de les despeses elegibles del seu funcionament durant el període FEMP 2014 – 2020. Per aquest motiu, els associats adquireixen el compromís de fer efectiu el pa-gament de quotes anuals establertes a raó de:
L’Associació estima tenir a l’hora ingressos addicionals que poden provenir de patrocinis, productes de merchandising, etc.
La partida de despeses del fons descriu els costos de gestió representen un 25 % del total, i permetran gestionar de manera òptima el volum de recursos públics per al desenvolupament i aplicació de l’EDLP i l’animació i dinamització del grup.
El detall de les despeses de l’Associació estaran condicionades principalment degut al cost dels recursos humans, les despeses de gestió del grup i la co-municació tant de les activitats del grup com de les desenvolupades per la implantació de l’EDLP en el territori.
TOTAL | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Despeses d’explotació, animació i sensibilització (25% total) | 716.245,95 € | 100.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 110.000,00 € | 66.245,95 € |